GÖŐZ JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA, ASZALÓ
Névadónk, Göőz József életét az iskola, az oktatás töltötte ki, szívügye volt a korszerű tanügyigazgatás, a játékos tanulás. Iskolánk névválasztásával az ő munkássága, emléke előtt tiszteleg. Nyomdokaiba lépve az iskolafejlesztés lehetősége kihívás, igazi alkotómunka, a szellem emberéhez méltó vállalás.
Mindezek tükrében az intézmény legfontosabb stratégiai célkitűzései: a 21. század követelményeinek megfelelő innovatív pedagógiai környezet kialakítása, a hátránykompenzáló pedagógiai lehetőségek preferálása, a nevelési feladatok előtérbe kerülése, a fenntarthatóság pedagógiájának mind teljesebb térnyerése, a nyitott iskola.
A fejlesztő szemlélet pedagógiai munkánk minden területén érvényesül. Pedagógiai folyamataink fő vezérlője, a test, a lélek, a szellem egységét képviselő, érzelmi intelligenciát is középpontba állító szemlélet. Ezt szolgálják a hagyományos keretekkel párhuzamban sajátos szakmai, módszertani programjaink.
Az értékközvetítés, a példaadás, a megtapasztalás, a tevékenykedtetés, az élménypedagógiai elemek beépítése a tanórákba kiemelt fontosságú. Tanítványaink az elmúlt időszakban részt vehettek a 3D nyomtatást bemutató foglalkozáson, az „Ízeltlábúak varázslatos világa”című interaktív programon, az Ökológiai Intézet környezeti nevelést támogató játékaiban, a Herman Ottó Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásain, részesei lehettek a Miskolci Egyetem látványos kísérleteinek, a Világ legnagyobb tanórájának.
Sakkpalota programunk az egész napos iskola keretei közt kiváló lehetőség a széleskörű képességfejlesztésre, támogatja a tehetséggondozást, egészében a jövőre készít elő. Sakkozás közben a gyermekek észrevétlenül, játékos formában, készségszinten sajátítják el a tanulási folyamathoz szükséges gondolkodást. A sakkozás személyiségformáló hatása tág lehetőséget kínál az erkölcsi nevelésre is.
Az Ökoiskola cím elnyerése, a fenntarthatóság pedagógiájának képviselete meghatározó iskolánk életében. Szitakötő programunk nem csupán a természeti értékek megismerését és megóvását tartja fontosnak, hanem a szellemi, erkölcsi értékek gondozását is. A természettudományos tárgyak mellett a humán és a művészeti tanórákon is élményszerű lehetőséget biztosít a mélyen érző és gondolkodó, fenntarthatóságot képviselő, környezettudatos gyermekek nevelése. Csatlakoztunk a TeSzedd! és az Énekelj a Földért! akciókhoz.
A Boldogságórák a lélek nevelését-növelését szolgálva tanítványaink önmagukhoz, másokhoz, jelenünkhöz, múltunkhoz és jövőnkhöz való pozitív orientációját fejlesztik.
A művészetek érzelmi nevelést támogató, esélyteremtő szerepére tekintettel immár három éve tanulhatnak hangszeres zenét tanítványaink, szeptembertől a Symphonia program keretében. Foglalkozásinkat drámapedagógiai, mese- és irodalomterápiás módszerekkel, kreatív alkotói tevékenységekkel is színesítjük. A Szerencsi várban legifjabb táncosaink tarthattak bemutatót, interaktív kiállításokon tanulóink alkotásait tekinthették meg az érdeklődők.
A projektpedagógia mára egyik meghatározója lett tanulási-tanítási folyamatainknak. Aktív részesei vagyunk a tematikus témaheteknek: Pénz7, Digitális Témahét, Fenntarthatósági Téma. Tevékenységeinket blogjainkban dokumentáljuk: http://aszaloiiskola.blog.hu/. Tanítványaink szerepeltek a Digitális Témahetet indító multiflashmob kisfilmben.
Napközis táboraink is projektekben szerveződnek, érvényesítve a holisztikus szemléletet. “A vár tündérei” című szakmai programunk szerepel az Erzsébet-napközi mintaprogramjai között.
Sárkányok földjén; http://aszaloiskola.blogspot.hu/ Miénk a vár!http://erzsebettaboraszalo.blog.hu/
Kiemelt figyelmet fordítunk a pályázati lehetőségek kihasználására: a napközis pályázatok mellett infrastruktúra fejlesztésére, digitális lehetőségeink bővítésére, közösségfejlesztésre, a Zöld Suli pályázaton erdei iskolára, bélyegszakkörre, Pecasuli indítására, Bűvösvölgyi élménypedagógiai foglalkozásokra is nyertünk forrásokat. Az Erzsébet-karácsony keretében tanítványaink az Erkel Színházban megtekinthették a Diótörőt.
A Nyitott iskola szellemiségében befogadó, integráló szemlélet képviselünk. Iskolánk külső kapcsolatait a kölcsönösség elve alapján alakítjuk, bevonjuk a szülők, partnerek a pedagógiai folyamatokba, részesei vagyunk a községi megemlékezéseknek, programoknak.
Pedagógusainkat szakmai kiválóság és nyitottság jellemzi. Sikeres minősítési, tanfelügyeleti eljárások, bemutató órák szervezése, jó gyakorlatok megosztása, szakmai programok publikálása, műhelymunkákban, képzésekben való részvétel mellett aktív részesei vagyunk a Szegedi Tudományegyetem mérésekkel kapcsolatos kutatásának, támogatjuk a Miskolci Egyetem etikatanári képzését.
Tehetséges tanulóink tisztes helytállással képviselik az intézményt, a községet különböző versenyeken. Az Abaúj Szavalóversenyen évről-évre kiválóan szerepelnek diákjaink, megyei művészeti tehetségkutatón első helyezést értek el. Rajzpályázatokon számos alkalommal hozták el az első díjat, felsős csapatunk a Miskolci Szakképzési Centrum magyar nyelvi versenyén 3. helyezést ért el. Díjazták, s szakmai folyóiratban méltatták bélyegszakkörünk munkáját, a Digitális Témahét legaktívabb iskola pályázatán oklevéllel ismerték el projektünket.
Összefoglalva: iskolánk legfőbb törekvése, küldetése az esélyteremtés. Hiszünk abban, hogy „minden gyermek lelkén van egy szelence, amit fel lehet pattintani. Ez szinte biztos. Csak valakinek fel kell pattintania.”[2] S mi, pedagógusok ezt mindennél fontosabbnak tekintjük.
[2] Háy János – Jó iskolát mindenkinek!